Fördjupning [2001-11-30]

Vilse i biljetträsket?

November 2001. Två gulspräckliga teaterbiljetter hänger hemma på kylskåpsdörren. Betalda och klara. Där har de redan hängt ett par månader. Det är ett halvår kvar tills de kommer att användas. Så ospontant kan det kännas att köpa teaterbiljetter, men det finns också andra varianter.

Chess, Cirkus 19 maj 2002” står det med svart, fet stil på de gula biljetterna. Frågan är bara hur vi ska veta om det passar oss att gå på musikal i maj 2002? Tänk om vi är sjuka, har svårt att få barnvakt, måste jobba över eller har tagit en sista minuten-resa till Mallorca? Ja, vem vet om vi ens är i livet i maj 2002?!
   Den smått otroliga framförhållningen för alla som vill se trion Helen Sjöholm, Josefin Nilsson och Tommy Körberg spela schack i Stockholm är förstås ett extremfall. Trycket på biljetter är nära nog lika stort som till Ulvaeus/Anderssons förra uppsättning på Cirkus – Kristina från Duvemåla. Men de där biljetterna på vårt kylskåp säger ändå något om situationen på eller kanske snarare vid entrén till Sveriges scener.
   En uppfattning man ofta stöter på är nämligen att det där med teater och biljetter – det är svårt och ack så ospontant! ”Tacka vet jag bio”, utbrister många. Där är det bara att ramla in på biografen strax före föreställningen och lösa biljett i kassan medan kompisen ställer sig i popcornkön.

Internet – en revolution
Lika tillgängligt som bio kommer teater kanske aldrig att bli. Komplikationen är liksom inbyggd i själva formen. En populär film går upp i kanske femtio kopior i Sverige, den kan rullas flera gånger samma dag och visas ofta varje dag i veckan, vilket förstås är omöjligt när det gäller levande scenkonst. Skådespelare måste vila och sova, de måste ha någon ledig dag i veckan och de kan framför allt inte klona sig och vara på mer än ett ställe samtidigt.
   Följden blir att populära föreställningar tycks stört omöjliga att se för den som inte har ett alldeles särskilt gott öga till teaterchefen, regissören, huvudrollsinnehavaren eller nån annan viktig person på teatern. Och vem har det?
   Jag minns hur ett fax till Stockholms stadsteaters biljettkassa räddade föreställningen Arne Anka för stora delar av min bekantskapskrets. Att komma fram på telefon en biljettsläppsdag var tvärkört ända tills det efter ett par timmar blev busenkelt, men då var också alla platser slutsålda. Året var 1995 och tillvaron i biljetträsket kändes alltför begränsande och otillräcklig. Men så letade sig Internet in i var mans stuga – och liksom så mycket annat blev teatern oerhört mycket mer tillgänglig…

Bokning på nätet
De flesta teatrar, såväl institutioner som fria grupper, har numera väl fungerande hemsidor. Där finns information om repertoar samt ofta möjlighet att boka biljetter. På de allra bästa sidorna, kan du direkt se platstillgång och till och med vilka platser du kan få i salongen. På andra sidor kan du skicka ett önskemål via e-post, vilket sedan behandlas parallellt med förfrågningar per telefon och i biljettkassan. I avdelningen Scenguiden i denna tidning kan du klicka dig direkt till många teatrars biljettbokning.

Biljett Direkt/Ticnet
Många teatrar hänvisar på sina hemsidor till Ticnet, som i maj 2001 gick ihop med konkurrenten Biljett Direkt. På deras hemsida www.ticnet.se eller på tel 077-170 70 70 kan du lätt och smidigt boka biljetter. Betalning sker genom din banks direktbetalning, med kort eller via bank-/postgiro och du kan få biljetterna hemskickade mot en avgift på 40-70 kronor.

Telefonen fungerar fortfarande
Fortfarande fungerar det förstås bra att ringa till teatern, men om det är en större teater är det bäst att du utrustar dig med tålamod. ”Vi jobbar på för fullt för att snart få hjälpa dig. Tack för att du väntar” upplyser den trevliga men automatiska rösten gång på gång under de tio minuter jag sitter i Dramatens telefonkö. Klassisk musik bjuder de i alla fall på under tiden.
   Fria grupper litar å andra sidan ofta till den gamla hederliga telefonsvararen i brist på personal och kanske även på biljettkassa. Lätta ditt hjärta och din biljettfrustration efter pipet, så ringer snart någon upp för att hjälpa till.

Biljettkassan – det spontana sättet
Kan tyckas vara ett uråldrigt sätt att köpa biljetter på, men kanske är det allra trevligast att gå till teatern för att handla. De större teatrarnas kassor är oftast öppna från kl 11 eller 12 fram till föreställningens början, medan de fria grupperna brukar nöja sig med att hålla öppet ett par timmar på kvällen.
   Det är också bara på teatern du kan ta del av de sista minutenpriser som vissa teatrar erbjuder. Och – voilà – plötsligt blir teater lika spontant som bio!

Handla hos ATG-ombudet
Ibland är datatekniken gudabenådad. Är det ändå inte smått otroligt att den lilla, lilla Pressbyrån i Flen kan sälja biljetter till de stora, stora operahusen i Stockholm eller Göteborg? Precis som alla andra ATG-ombud. En avgift på 10-20 kronor tillkommer visserligen, men nåt ska de ju ha för besväret.

Abonnemang
Att abonnera på biljetter är kanske ett sätt som gör att du som alltid har agendan fulltecknad kommer i väg på teater. Du får ett något rabatterat pris och du är säker på att få biljett till just din teaters föreställningar. Operahusen samt många länsteatrar erbjuder abonnemangspaket.

Teaterresor
Varje bussbolag med självaktning köper upp sig på ett stort antal biljetter till populära föreställningar – framför allt på privatteaterscenerna.
   I skrivande stund finns de stora lockbetena i Stockholm med Evita på Cirkus och Lorry på Oscars samt i Örebro där Hj@lmar på nätet spelas.
   Enligt Nummers källor har de här resorna blivit smått ökända bland teatrarnas biljettvaktmästare och garderobiärer. Det är nämligen dessa som brukar få ta hand om de personer som fått lite för mycket innanför västen under bussresan. Som passagerare är det säkert ett trevligt sätt att resa på oavsett om det är föreställningen eller maten och drycken som lockar. Du köper ett paket bestående av resa, teater och supé och får kanske nya vänner på kuppen. Kjellsbuss i Västervik, Vadstenabuss och Petterssons buss i Norberg är några av teateraktörerna på motorvägen.
   Som sig bör ställer bussbolagen krav – nyligen rapporterade Dagens Nyheter om att resorna har blivit färre, eftersom bolagen inte tycker att det finns tillräckligt många bra föreställningar att se.

Framtidens biljettköp
Biljettautomater på stan, där du själv kan handla smidigt och enkelt – det är Riksteaterns vision om hur teaterbiljetter ska bli mer tillgängliga i framtiden. En projektgrupp är för närvarande i full gång med att utveckla en egen Internetbokning, där de lokala teaterföreningarna (varav många i dag helt saknar biljettkassa) ska kunna lägga ut biljetter till försäljning.
   Till våren är det tänkt att nätbokningen ska vara i bruk landet runt – då på Riksteaterns hemsida. Tekniken gör det i förlängningen fullt möjligt även med ”biljettomater”.

Anna Magnusson Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare