Pudersnö i poetiskt möteAtt mötas på en parkbänk är en tacksam urscen för kontakt mellan främmande. Så sker mellan Karin Bergquist och Jonas Sjöqvisti Jon Fosses Vinter. Foto: Patrik Gunnar Helin
Recensioner [2012-02-27]

Pudersnö i poetiskt möte

Vinter av Jon Fosse
Scen: Folkteatern, vita scenen
Ort: Västra Götaland
Regi: Sofia Jupither
Scenografi: Erlend Birkeland
Ljus: Peter Weicht
Kostym: Erlend Birkeland
Mask: Lars Carlsson
Medverkande: Jonas Sjöqvist, Karin Bergquist
Länk: Folkteatern Göteborg


recension/teater. Jon Fosses Vinter utkristalliserar ett fåordigt möte mellan en man och en kvinna. I Sofia Jupithers uppsättning på Folkteatern i Göteborg ömsar de båda skal och Lis Hellström Sveningson ser en möjlighet att drömma om.

Två människors möte på en parkbänk. En tacksam urscen för kontakt mellan främmande. Som i Jon Fosses utkristalliserade Vinter. I Sofia Jupithers iscensättning på Folkteatern i Göteborg är det verkligen vinter. Scenografen Erlend Birkeland låter iskristallerna glittra på de svarta väggarna. Mannen (Jonas Sjöqvist), som sitter på bänken är pudrad av snö. Kvinnan (Karin Bergquist) kanar in. Snön är hal under stilettbootsen och späder på obalansen.

 

Fosses texter är knappa på ord. Det mesta ligger mellan vad som sägs. Koncentrationen och rytmen liknas gärna vid poesi. Och ändå är orden så vardagliga. Här är signalordet Du, flitigt förekommande. En staccatoupprepning när Karin Bergquists kvinna valhänt försöker nå den andre. Språket liksom halkar runt i den allmänna snön. Det är mycket som är på glid, makeupen är stadd i ohjälpligt förfall. Och ändå finns det något starkt hos den här kvinnan. Så starkt att det rubbar mannen.

 

Jonas Sjöqvist är oklanderlig. Klädd i ändamålsenlig jacka och halksäkra skor. Avvaktande men inte avvisande. De slutar på ett torftigt hotellrum. Mellan bänken och hotellrummet pendlar deras relation. Har den egentligen pågått länge? Känner de båda varandra sedan tidigare? Det är spännande glipor som Fosse lämnar åt oss. Är det sant som kvinnan säger, att han är hennes man? Inte bunden via ringen, men i en annan slags förening.

 

Under mannens förrädiskt trygga utsida lurar avgrundsras. Kvinnan har bara sig själv att leva av. Med inrepeterade poser och repliker erbjuder hon vad hon har. Men det är något annat som slår an. Fåordigt och trevande klär de båda av varandra skalen.

 

Sofia Jupithers regi går nära inpå, men utan att förlora respekten. Trots instängdheten mellan Birkelands absoluta väggar blir relationen aldrig klaustrofobisk. Dörrar öppnas, ljus lyser in. Och det frisätts syre i det fina spelet mellan Bergquist och Sjöqvist. Som om utandningsångan tätar allt mellan orden de yttrar.

 

Resultatet blir en möjlighet. Åtminstone att drömma om.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1