Inledningsvis konstaterar Charlotte Engelkes att en sopran alltid vet vad som förväntas av henne. Och sopranen Engelkes vet hur man skapar en föreställning som håller publikens intresse levande från första till sista tonen. Skickligt väljer hon ut fragment ur fyra av Wagners operor – Den Flygande Holländaren, Lohengrin, Tristan och Isolde samt Ringen – och sammansmälter dem till en helhet utan att de förlorar sin identitet.
Det sammanbindande temat i Charlotte Engelkes skapande är den nutida kvinnans situation. Genom att först renodla och sedan skruva de kvinnliga karaktärerna skapar hon ett poetiskt – och stundtals mycket vackert – panorama över kvinnorollens grundläggande omöjlighet. Hennes skulpturalt resliga gestalt passar som hand i handske i dessa roller som genom att filtreras genom hennes underfundiga kreativitet lyfts upp till nutiden.
Miss Very Wagner är en oemotståndlig föreställning, både för den som kan sin Wagner utantill och för den som aldrig hört ett enda Valkyrierop.