Kronan på kroppsverketShannon Savage i Cirkus Cirkörs Wear it like a crown som hade premär på Landskrona teater i helgen.
Recensioner [2010-04-12]

Kronan på kroppsverket

Wear it like a crown av och med Cirkus Cirkör
Scen: Landskrona teater
Ort: Skåne
Regi: Tilde Björfors (även idé)
Medverkande: Henrik Agger, Louise Bjurholm, David Eriksson, Jesper Nikolajeff, Fouzia Rakez, Shannon Savage
Spelas: på turné
Länk: Cirkus Cirkör


RECENSION/CIRKUS. Wear it like a Crown är den avslutande delen i Cirkus Cirkörs anatomiska trilogi, som inleddes med 99% unknown och Inside out. Nya showen handlar om hjärnan och är lekfull, tycker Björn Gunnarsson som såg premiären på Landskrona teater.

Tilde Björfors 99% unknown handlade om blodkroppar och nervceller. En stor föreställning om små, små kroppsdelar. Inside out handlade om hjärtat. Wear it like a crown, som avslutar Cirkus Cirkörs anatomiska trilogi, handlar om höger och vänster hjärnhalva.


Vänster står för rationalitet och höger för kaosartad kreativitet. Äventyr i hjärnbarkens veck och vindlingar, vilket åskådliggörs med tyg och plast. Att våga pröva det okända. Risk eller möjlighet. Nyfikenhet som gränsar till galenskap. Vilket naturligtvis också får en cirkusdimension när det handlar om att utföra potentiellt livsfarliga trick.
   Föreställningen är nycirkusens motsvarighet till kammarspel. Alltså inte alltför storslagna scenteknikbyggen och effekter.


Landskronas gamla vackra teatersalong förstärker intrycket av gammal hederlig vaudeville. Komiska inpass omväxlande med akrobatik, jonglering, balanskonst och magi. Avloppsrensare, höga hattar och pingisbollar spelar en framträdande roll.  Ekvilibristik är inget självändamål, perfektion och excellens leks fram, och det är okej att tveka eller misslyckas.
   En stor behållning är David Erikssons commediamimik. En annan höjdpunkt är en akrobatakt utförd med drag av den klassiska balettens pas-de-deux.


Filmprojektionerna i bakgrunden kan kännas som ett utslitet grepp, men här utvidgar och fördjupar de temat utan att stjäla uppmärksamhet från det levande agerandet.
   Att använda Rebekka Karijords musik är ett genidrag av Björfors. Den ger en mycket distinkt vemodsstämning föreställningen igenom. Som kontrasterar eller fyller ut humorn i nästan alla nummer.


Glädje och sorg, rädsla och mod, tillförsikt och depression. Det är grundläggande mänskliga känslor som utforskas, och ingen gör det med sådan smittande kreativitet som Tilde Björfors.
   Hon har gjort det igen: tagit sin konst några steg längre.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare