Fördjupning [2006-01-25]

WEBB-TV. I Alperna av Elfriede Jelinek

När Melanie Mederlind sätter upp Elfriede Jelineks I Alperna, tar hon fasta på pjäsens svidande samhällskritik och väver den samman med franske arkitekten, stadsplaneraren och filosofen Paul Virilios teorier om hastighetens konsekvenser.

Melanie Mederlind, som förra året framgångsrikt iscensatte Våra föräldrars sexuella neuroser på Riks Drama, har länge velat göra en föreställning baserad på Paul Virilios filosofi.
   – Paul Virilio har varit min stora inspirationskälla och hans teorier har varit min utgångspunkt i läsningen av Jelineks pjäs. De är helt centrala i regikonceptet, berättar hon för nummer.
   Speciellt inspirerad blev Melanie Mederlind av hans utställning Ce qui arrive (eng. Unknown quantity), på Fondation Cartier pour l’Art Contemporain (Paris 2002/2003 – se länk ») och hans aktiva arbete med att försöka förverkliga ett Museum of Accidents, i föreställningen kallad Katastroferna museum.
    Paul Virilio brukar beskrivas som hastighetens filosof. Han vill försöka förstå den moderna människans behov av att krympa tiden och vilka konsekvenser det ger.
    Virilio menar kortfattat att varje ny uppfinning som bidrar till att öka hastigheten, också är en uppfinning av nya olyckor. ”The ship that sinks says much more to me about technology than the ship that floats!”, som han uttrycker det i en intervju med James Der Derian,professor vid Brown University, 1997 (se länk till artikeln»).

Olyckan i Kaprun pjäsens ram
Nu smälter alltså Melanie Mederlind samman sina egna tankar med Elfriede Jelineks och Paul Virilios. Joddelsång, träskodans, skidkläder, pyjamasar och en och annan Jelinekimitation utlovas i en föreställningen som rent konkret tar avstamp i den olycka som skedde i Österrikiska skidorten Kaprun år 2000 och som fortfarande sitter svårt fastbränd på näthinnan för de flesta av oss. 155 människor dog när ett bergbanetåg fattade eld inne i en tunnel. Offren var övervägande unga och barn som var på väg till en snowboardtävling och pjäsen utspelar sig på en basstation till bergbanan, någonstans i gränslandet mellan livet och döden.
   Nummer filmade från en repetition och intervjuade skådespelarna Marie Robertson och Isak Hjelmskog två veckor innan premiären som äger rum 2 februari på Riksteatern i Hallunda utanför Stockholm. Därefter åker föreställningen ut på Sverigeturné.

Video: Tim Claxton/ Reporter: Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare