Svagt intresse för kultursponsringSusan Bolgar är Kultur och näringslivs strategiska rådgivare.
Nyheter [2009-03-19]

Svagt intresse för kultursponsring

kultursponsring. Idag publicerar Kultur och näringsliv en undersökning om företagens vilja att sponsra kultur. Resultatet visar att man vill, men inte gör det. Anledningen är att man inte får dra av kostnaderna och dessutom saknar affärsmässiga sponsringsgrunder.

Kultur och näringsliv, som finansieras av medlemsavgifter från runt 280 företag och kulturorganisationer, vill se mer sponsring och ett närmare samarbete mellan kulturliv och företag. Organisationen publicerar idag en undersökning som tar pulsen på drygt 200 företags vilja att sponsra kultur och som visar att den ekonomiska krisen inte bara slår mot sponsringsviljan, utan även viljan att bli sponsrad.
   Nummer ringde upp Kultur och näringslivs strategiska rådgivare Susan Bolgar.

Varför snålar näringslivet på pengarna till kulturen när det i rapporten samtidigt konstateras att inställningen till kultursamarbeten är goda?
   – För att det behövs förändrade regler, enklare administration och tydligare modeller för kunskapsöverföring mellan parterna för att företagen ska överväga fler engagemang.

Vad menas med ”tydligare modeller för kunskapsöverföring mellan parterna”?
   – Att man inte bara vill ge sina pengar till ett projekt, utan också få ta del av någon kompetens i utbyte. Till exempel att skådespelare deltar i projekt om hur man talar och framträder offentligt, eller lyssna till ett föredrag om konst. Däremot är man mindre intresserade av att exponera sin logotyp och sitt varumärke.

Rapporten konstaterar att företag tvekar om sponsring för att de är osäkra på värdet av vad den ger. Varför det?
   – För att man behöver utveckla mätmetoder som värderar kultursponsring lika grundligt som man mäter nyttan av andra affärsprojekt. Sådana metoder finns. Grundläggande är också att företaget ställer upp ett mål för varför man vill sponsra ett kulturprojekt. Bara 40 procent av kultursponsorerna inleder ett samarbete på affärsmässiga grunder, medan 60 procent gör det för att vd eller ledningsgruppen är intresserade av kultur. Det är i och för sig bra, men det räcker inte.

Den ekonomiska krisen, konstaterar rapporten, påverkar företagens vilja att sponsra kultur. Men hur påverkar alla bonus- och löneskandaler viljan hos en teater eller annan kulturinstitution att ha ett samarbete med till exempel SEB efter alla negativa skriverier?
   – Det påverkar verkligen. Stockholms konserthus knöt förra året ett treårigt avtal med just SEB. Det är klart att man undrar hur de tänker om det idag … Sedan finns det redan företag som ingen kulturorganisation vill förknippas med, som vapen- och tobaksindustrin.


 


LÄNK
Kultur och näringslivs webbplats

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare