Klichéaktigt om kärlek mellan mänDorte Olesens Boy & Boy är ett ganska ogripbart verk, tycker Josefine Wikström. På bild: Rami Jawhari och Christoffer Schieche
Recensioner [2007-11-05]

Klichéaktigt om kärlek mellan män

Boy & Boy av efter en idé av Dorte Olesen och Philippe Boix-Vives
Ort: Stockholm
Medverkande: Rami Jawhari, Christoffer Schieche, Björn Säfsten
Länk: Läs mer produktionsfakta på teaterns hemsida


Boy & Boy börjar just så som man skulle kunna tänka sig att ett performance med den titeln gör. Två unga män, identiskt klädda i skjorta, knästrumpor och stringkalsonger med en snopprotes fäst på, står under en varsin lampa. De tittar, skakar, vickar och vrider på den rakt utstående, beigerosa plastsnoppen.

Performativt och konceptuellt belyses ämnet genast enkelt. Likaså är det när den till utseendet ännu yngre mannen sjunger. Hans höga röst påminner om de kastratsångare – pojkar som kastrerades för att inte komma i målbrottet och som därför hade en mans lungkapacitet men en pojkes alt- eller sopranröst – som förekom ända in på 1700-talet.
   Lika mycket handlar det om mannen och hans identitet när de två unga männen mot slutet sakta klär av sig kläderna. Ljussättningen och poserna exponerar deras kroppar och objektifierar dem på ett sätt vi är mest vana att se den kvinnliga kroppen göras. Och när de iklädda kråsskjortor, mössor med öron och pålimmat skägg är de svåra att definiera. Likt den androgyna varelsen Tintomara i Carl Jonas Love Almqvist roman Drottningens Juvelsmycke är de vare sig män eller kvinnor, människor eller djur. 
   Men större delen av Boy & Boy är mer berättande och metaforisk än så. Till exempel går de två unga männen med plastsnopparna in och ut i en lövvägg som dinglar som ett täcke ned från taket. Deras teatraliska entréer och sortier är bara ett av de elementen i verket som påminner om traditionell teater och linjärt berättande.
 
Boy & Boy är förutom teatralisk även rik på bildspråk och referenser. När de två unga nakna männen försvinner in i lövväggen anspelar scenbilden på Paradiset, men ett Paradis där Eva ersatts av en till Adam. Och mot slutet när de två sittandes spelar på en modern lyra frammanas även bilder av näcken eller av något så paradoxalt som en manlig musa.
   De många referenserna och metaforerna gör Boy & Boy till ett verk som aldrig är gripbart. Problemet är att det alltför ofta är bilderna så klichéaktiga och vedertagna att man som betraktare inte förväntas ha någon förmåga alls till att tänka själv. Som när de två unga männen omsluts i en kärleksdans. De omfamnas, faller ihop med huvudena som i en kyss och för varandras huvuden mot sina skrev. Den kontaktimproviserade dansen blir som en enda stor kliché av kärlek mellan män.
   Mest problematiskt är det bildspråk då verket i sig tematiserar kropps- och identitetspolitik. Varför skapa bilder och metaforer av män när de unga männens kroppar i sig själva representerar den problematik Boy & Boy tycks vilja handla om?

Josefine Wikström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (8 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

4