Konungen av Baktrien har nyligen avlidit. Makthunger gör att pakter sluts och ränker smids. Kampen mellan det onda och det goda, det mörka och det ljusa, är operan Zoroastres uttalade och centrala tema, målande skildrat med inslag av magi och svartkonst.
Nytt i året uppsättning, är att flera av orkesterplatserna innehas av franska musiker från ensemblen Les Talens Lyriques.
Det är också en välrepeterad Zoroastre som nu bjuds. Utöver förra sommarens spelperiod på Drottningholmsteatern, har man även gästspelat med uppsättningen i Holland.
Det är tydligt att operan som helhet har sjunkit in hos de medverkande. Kärlek, svartsjuka, passion och hämnd stormar emot publiken från Drottningholmsteaterns scen.
Dirigenten, Christophe Rousset, leder orkestern med den äran. Full färgpalett med mycket stråk, utsökta flöjter och maffiga horn och oboer. Continuot med två cembali, fagotter, gamba, celli och kontrabas ger en mycket bra klangbotten med bra driv. Sällan hör man så krävande och virtuosa orkesteravsnitt så oerhört skickligt spelade som här.
Mäktig masscen
Skickliga sångare och vokal prakt bjuds det också på. Premiärkvällens kanske starkast lysande stjärna är Anna Maria Panzarella i rollen som Érinice. Med sin flexibla och bärande sopranröst levererar hon en mångbottnad Érinice med häpnadsväckande starkt uttryck och suverän behärskning. Anders J Dahlin och Sine Bundgaard presterar starkt i fint samspel som Zoroastre respektive Amélite, och Lars Arvidsson gör en härligt omänsklig La Vengeance.
Koreografin är ytterst effektiv, sparsmakad och illustrativ, vilken lyfter föreställningen. Dansarna är skönt temperamentsfulla.
Kören tillför ytterligare en dimension, inte minst i fjärde akten. När den och hela det onda rollgalleriet gör en gemensam scen, känns det bokstavligen som att taket lyfter.
Sist men inte minst, så innehar ju själva teatern en av huvudrollerna. Drottningholms slottsteater, uppförd 1766, står idag ytterst vital. Med en totalupplevelse i kroppen går vi från Drottningholmsteatern med Zoroastre ringande i öronen.